Wat is een goede titel voor je boek?
Simpele vraag, zonder antwoord, als je niet weet in welke tijd je boek verschijnt.
Boektitels zijn namelijk enorm aan mode onderhevig.
“Wie is van hout” en “En dan is er koffie” valt in de ‘Korte Zinnetjes Titel Mode’ van de jaren ’70.
Lidwoord en zelfstandig naamwoord volstond inĀ de jaren ’90: “Het Kantoor” en “De Papalagi” bijvoorbeeld. “De aanslag” is van 1982, maar sommige schrijvers zijn vermoedelijk hun tijd wel eens vooruit.
De nieuwe roman heeft het liefst een cryptische naam die alledaags klinkt, maar waar we nauwelijks iets aan kunnen afleiden: “Kom hier dat ik u kus” of “Zolang er leven is”, of “Jij zegt het,” om maar wat te noemen.
Vintage titels
Het staat allemaal in geen verhouding tot boeken in de jaren ’20. Toen was de titel, helemaal volgens de modernste marketingprincipes, gericht op het gebruik ervan. “Voor vrije uren.” En, een wat bredere omschrijving maar toch nog behoorlijk veelomvattend: “Leerzaam en mooi.” Dan heb je wat. Zo had je ook “Het boek voor de jeugd.” Geen twijfel over doelgroep of intentie.
In het kader van onze huidige hang naar ‘vintage’ voorspel ik de terugkomst van dit soort titels. Neem er een voorsprong op. Noem je boek “Voor supermarktbezoekers” of “Mooi boek om te lezen.”