Gevonden worden op internet dankzij de berichtjes van je klanten of cursisten: dat doe je onder andere met testimonials. Vooral als er weloverwogen, goede fouten in zitten.
Wat zeggen de deelnemers?
Vraag het eens aan een ander, is het principe van testimonials. Vraag het je klanten, je cursisten: waarom zijn ze tevreden over je dienst of product? Wat hebben ze er aan gehad?
Het plaatsen van testimonials op je website heeft een heel aantal voordelen.
-
Liever jij dan ik
“Zij is goed in haar werk” klinkt voor je nieuwe klanten minder overtuigend dan “Ik ben goed in m’n werk,” al is het nog zo waar.
-
Bescheiden blijven
“Ik ben goed in m’n werk” is lastig om te schrijven. We hebben nu eenmaal geleerd dat we een tikje bescheiden moeten blijven. Laat een ander het doen, dat scheelt je weer heel wat therapiekosten voordat je jezelf zo ver krijgt.
-
Goede taalfouten
In een testimonial kun je taalfouten laten staan als je weet dat die vaak gemaakt worden. Zoekopdrachten (‘even googelen’) worden namelijk ook met taalfouten gemaakt. Zo staat in een van de testimonials die ik online zette mijn naam bewust verkeerd gespeld: ik weet dat mensen soms zoeken naar Youke Nagel.
-
Anders gezegd
Een testimonial is een soort ‘Bedankt voor het spelen’-berichtje. Je klant formuleert het effect van jouw werk gegarandeerd anders dan jij zelf. ‘Ik schrijf lekkerder’ zeggen zij misschien. Terwijl jij zou willen zeggen: ‘Je schrijfgemak neemt toe’.
-
Jaaaaa, daar doe ik het voor!
Je wordt keiblij van testimonials. Als je je even afvraagt waar je het ook alweer allemaal voor doet: lees ze nog eens door.
Zoekmachines houden van testimonials
Om het beste effect te hebben van testimonials doe je het natuurlijk niet zoals ik nu gedaan heb: bovenaan deze pagina staat een foto van mijn notitieblok waarin mijn cursisten een testimonial schreven.
Zoekmachines lezen zo’n plaatje niet, dus alle woorden die er in worden gebruikt (inspirerend, nieuwe inzichten, overzicht, creatief schrijven, fijne workshop, humor, leerzaam, heerlijke dag, lekkere lunch, schrijfblokkade, writersblock overwinnen, innerlijk criticus, intensieve schrijfcursus bij Youke) tellen niet mee voor je SEO (vindbaarheid op internet). Alleen de titel en de omschrijving van het plaatje wordt gelezen door de zoekmachines.
Nou ja, dan los je het anders op. Want toevallig vind ik echte handschriften van dierbare mensen die ik aan de schrijftafel had wel zo leuk om te laten zien.