SEO, je website optimaliseren voor zoekmachines, lijkt het antwoord op alle vragen die met vindbaarheid op internet te maken hebben. Ik moet bij de term alleen al vaak denken aan een oude mop die mijn vader me vroeger graag vertelde.
Waar draait SEO op uit?
“Kinderen,” zegt de non tegen haar kleuterklasje, “ik heb een raadseltje voor jullie. Het is roodbruin, het springt door de bomen en het heeft een mooie lange staart. Ra ra wat is dat?” Moosje, die om onverklaarbare redenen op deze katholieke school terecht is gekomen steekt z’n vingertje op en als hij de beurt krijgt zegt hij: “Ik zou zweren dat het een eekhoorn was, maar het zal wel weer op het kindje Jezus uitdraaien…”
Vindbaar zijn op internet
Zonder ook maar een kwaad woord over het kindje Jezus te willen zeggen: als ik nieuwsbrieven en mailings binnen krijg denk ik vaak aan hem. Spectaculaire onderwerpbeschrijvingen als ‘Vergroot je winst’, ‘Word succesvol’ of ‘Helemaal gratis’ moeten verdoezelen dat mijn aandacht opnieuw wordt geclaimd voor een cursus SEO, slimme webteksten schrijven. Vindbaar zijn op internet is het kindje Jezus van het digitale tijdperk: wat er ook geschreven wordt, het woord dreigt belangrijker te worden dan de boodschap zelf.
Zoekmachine of mens
Een zoekmachine als Google kan geen teksten begrijpen of boodschappen snappen. Een zoekmachine kan alleen maar woorden lezen en inventariseren. Er zijn teksten die zoekmachines lokken zoals dennenappels eekhoorntjes lokken. Wie die woorden gebruikt komt hoger in de vindresultaten van Google. Maar kom je als mens zo’n klontje plakkerige webwoorden tegen op een website, dan reageer je er al snel op zoals je op verregende stukjes brood voor de eendjes zou reageren: niet, of zelfs met afkeer. Het is niet bedoeld voor jou. De tekst is gemaakt voor een machine, voor een mens is ie hol en betekenisloos geworden. Het gaat om de woorden, niet om de boodschap. Goedkoper. Sneller. Succesvoller. Wat er ook staat: het zal wel weer op het kindje Jezus uitdraaien. SEO.