Testimonials: 'Bedankt voor het spelen'

Gevonden worden op internet dankzij de berichtjes van je klanten of cursisten: dat doe je onder andere met testimonials. Vooral als er weloverwogen, goede fouten in zitten.

Wat zeggen de deelnemers?

Vraag het eens aan een ander, is het principe van testimonials. Vraag het je klanten, je cursisten: waarom zijn ze tevreden over je dienst of product? Wat hebben ze er aan gehad?
Het plaatsen van testimonials op je website heeft een heel aantal voordelen.

  • Liever jij dan ik

    “Zij is goed in haar werk” klinkt voor je nieuwe klanten minder overtuigend dan “Ik ben goed in m’n werk,” al is het nog zo waar.

  • Bescheiden blijven

    “Ik ben goed in m’n werk” is lastig om te schrijven. We hebben nu eenmaal geleerd dat we een tikje bescheiden moeten blijven. Laat een ander het doen, dat scheelt je weer heel wat therapiekosten voordat je jezelf zo ver krijgt.

  • Goede taalfouten

    In een testimonial kun je taalfouten laten staan als je weet dat die vaak gemaakt worden. Zoekopdrachten (‘even googelen’) worden namelijk ook met taalfouten gemaakt. Zo staat in een van de testimonials die ik online zette mijn naam bewust verkeerd gespeld: ik weet dat mensen soms zoeken naar Youke Nagel.

  • Anders gezegd

    Een testimonial is een soort ‘Bedankt voor het spelen’-berichtje. Je klant formuleert het effect van jouw werk gegarandeerd anders dan jij zelf. ‘Ik schrijf lekkerder’ zeggen zij misschien. Terwijl jij zou willen zeggen: ‘Je schrijfgemak neemt toe’.

  • Jaaaaa, daar doe ik het voor!

    Je wordt keiblij van testimonials. Als je je even afvraagt waar je het ook alweer allemaal voor doet: lees ze nog eens door.

Zoekmachines houden van testimonials

Om het beste effect te hebben van testimonials doe je het natuurlijk niet zoals ik nu gedaan heb: bovenaan deze pagina staat een foto van mijn notitieblok waarin mijn cursisten een testimonial schreven.
Zoekmachines lezen zo’n plaatje niet, dus alle woorden die er in worden gebruikt (inspirerend, nieuwe inzichten, overzicht, creatief schrijven, fijne workshop, humor, leerzaam, heerlijke dag, lekkere lunch, schrijfblokkade, writersblock overwinnen, innerlijk criticus, intensieve schrijfcursus bij Youke) tellen niet mee voor je SEO (vindbaarheid op internet). Alleen de titel en de omschrijving van het plaatje wordt gelezen door de zoekmachines.
Nou ja, dan los je het anders op. Want toevallig vind ik echte handschriften van dierbare mensen die ik aan de schrijftafel had wel zo leuk om te laten zien.
 

Recensie Flikker de hele bliksemse boel maar door het keukenraam

Afgelopen zondag werd de geboorte gevierd van een boek waar ik strikt genomen niks mee te maken had: ‘Flikker de hele bliksemse boel maar door het keukenraam.’ Daar zit De Ragebol achter. Maar als auteur staat wel op de omslag ‘De bedenkers van Loesje zijn terug’. En bij dat affichemeisje voel ik me toch nog steeds betrokken, omdat ik de eerste 7 jaar van haar leven haar huiswerk deed.

Makers van Loesje

Misschien daarom, misschien omdat ik ooit zelf het boek ‘De magie van het huishouden’ schreef, met veel tips en trucs om huis, geest en wereld fris te krijgen, werd ik uitgenodigd om een recensie van het boek te maken en voor te lezen. Nou! Graag natuurlijk!
Het boek kun je bestellen via je boekwinkel, bol.com of via de uitgever: Aerial.
Aanrader. Lees hier waarom.
Download hier mijn recensie over het boek ‘Flikker de hele bliksemse boel maar door het keukenraam’ 
 

Spam!


De oorsprong van het woord spam: de beroemde scene van Monty Python waarin het woord een sterk overschatte vleessoort werd.
Spam verveelt snel als je het moet eten en er niet van houdt. Het is ook akelig om er veel van in je mailbox te ontvangen. Maar het doet werkelijk zeer aan de ziel als je zelf wordt aangemerkt als spammer.

Klik hier voor de nieuwsbrief Kort & Klein die waarschijnlijk in je spambox terecht kwam.

Spamfilters eten je berichten op

Vriend M. maakte me erop attent dat mijn mail met een persbericht erin direct werd opgegeten door het spamfilter van de krant waar hij werkt.
Ja, nee, geen wonder dat er dan slecht gereageerd wordt op je mailing!
Het kostte me twee doorwaakte nachten en de technische ondersteuning van Jan Runhardt om mijn nieuwsbrief Kort & Klein zo te versleutelen dat ik een kans maakte om ongezien langs een aantal spamfilters te sneaken en zo toch nog wat abonnees te bereiken.Wie nu wel en wie nu niet mijn berichten kan ontvangen, waarom, waarom niet… ik heb werkelijk geen idee.

Iedereen z’n vak

De spampolitie ziet me als massaspammer die rovend en plunderend digitale venerische ziekten verspreidt over het internet. En ik kan wel beweren dat ik heus, echt waar, juist de beste bedoelingen heb en alleen maar kennis wil delen, het kleeft toch aan me.
Van de inhoud van nieuwsbrieven, blogs en websites weet ik veel. Maar van de techniek heel weinig. Te weinig, dat blijkt wel, anders was ik wel spammatig gezond verklaard.
Opnieuw realiseer ik me dat een tekstschrijver (zoals ik) in deze digitale tijden niet meer kan zonder de technische ondersteuning van iemand die verstand heeft van de verwerking van die tekst.
Zoals vroeger elke journalist wist dat hij met z’n tengels af moest blijven van de opmaak en druk van z’n krant. Ieder z’n vak. Ik schrijf. En ik spam, kennelijk, en helemaal per ongeluk.
Ik werk er hard aan om een team techneuten samen te stellen dat me daar weer uit kan helpen. Je tips zijn welkom.

Meld je aan voor de nieuwsbrief Kort & Klein

Als je m’n nieuwsbrief Kort & Klein niet gekregen hebt: kijk even in je spambox. Er staan tips in om humor in je tekst te krijgen, krachttassenmaker te worden, Blufscrabble te spelen en mee te doen aan een schrijfworkshop met het Creatiepentagram.
En zit ‘ie daar niet, dan is je naam misschien van de abonnementenlijst gevallen. Alles is mogelijk. Meld je aan via het vakje ‘nieuwsbrief’ aan de rechterkant van mijn homepage.

Een lullig misverstandje

opslaanColumn
De derde nieuwsbrief

Zojuist maakte ik mijn derde nieuwsbrief in twee dagen. En nu, ik zeg liever niet waar ik het op baseer, heb ik als schrijfcoach een gouden tip voor je.
Er kan wel eens iets mis gaan. Ook als je een nieuwsbrief maakt. Vooral als hij al bijna klaar is. Zeker dan. Het vlees mag dan sterk zijn, de menselijk geest is een stukje oude kaas. Mijn geest dan toch. Had ik eindelijk een tekst geschreven waarvan ik dacht: ‘Ja. Jawel. Daar staat het nou maar eens even mooi.’ En hopla. Weg was ie. Omdat ik een plaatje zocht bij dat artikel over ‘humor’.

Daar met je humor!

Het zoekprogramma gooide trots alle resultaten over mijn nieuwsbrief-in-wording heen.
Kijk! Daar met je humor! Vind je dit funny? Een man met bananen in z’n oor? Een kindje met spinazie overal? Is dit wat je bedoelt met ‘laughing’? Kun je dat plaatje waarderen waarop je een man ziet die over zijn soep gebogen zit met de tekst erboven: ‘Als je nog een keer naar me blaast sla ik je voor je bek?’ – ondertekend met ‘soep met ballen’?
Niets is grappig als je weet dat het je eigen stomme schuld is dat er zes uur werk aan gort zijn geslagen. Al is het maar een lullig misverstandje tussen mij en mijn zoekprogramma: zo’n ding kan toch ook zelf bedenken dat ie een nieuw venster moet openen als ik iets wil zoeken, tussendoor.
Ik zeg het nog een keer. Opslaan. Een keer voor mezelf. Opslaan. Een keer voor jou. Opslaan. En een keer voor de mensheid in het algemeen.
Opslaan, opslaan, opslaan.

Schrijfworkshop

Meer over het schrijven van blogs, webteksten of je boek?
Kom naar het schrijftweeluik in Arnhem.
vrijdag 6 maart: Lekker Bloggen (hoe bouw je je tekst op, spanningsboog, creatiepentagram)
vrijdag 13 maart: Magisch Schrijven (waar vind je inspiratie, hoe varieer je naar hartenlust met schrijfstijlen)
Kosten 75,- per avond of 120,- voor beide avonden samen (ex 21% btw).
Incl. boek: 6 maart ‘Creatiepentagram’, 13 maart ’99 witte kopjes op een tafel’.

Meer informatie

Opleiding Krachttassenmaker

tasjeslezen3x
Bijna, bijna, las ik 4000 damestasjes. Het blijft me boeien hoeveel de tas zegt over de draagster (m/v) ervan. Die kennis wil ik graag doorgeven aan tassenmakers. Daarom start in maart de opleiding ‘Krachttassenmaker’ die in vier avonden af te ronden is met een certificaat.

Tas en karakter

Geen vrouw stapt de winkel in om ongezien de tweede tas van links te grijpen. Een tas moet iets weerspiegelen van wie je bent. Een tas moet passen. Bij de functie die hij voor je heeft en bij je karakter. Aan het model van de tas is daar al heel wat over af te lezen. Drie voorbeeldjes:
ploftasDe Ploftas
Gemaakt van soepele stof. Geeft onmiddellijk haar vorm op als ze wordt neergezet, maar springt in de houding als ze haar werk moet doen. Geldt voor de tas. Geldt ook een beetje voor de draagster. Om vijf uur gaan de benen omhoog. De boog kan niet altijd gespannen zijn!
krachttassenmakenDe Flaptas
Een klep valt over de opening van de tas heen. ‘Eerst zien, dan geloven,’ vindt de draagster van de flaptas. Ze houdt haar reserves tot ze ‘om’ is. Zeker als het gaat om persoonlijke informatie.
rugtasDe Rugtas
De rugtasdraagster hecht enorm aan haar onafhankelijkheid. Avontuur en uitdaging gaat ze graag aan. Soms gedreven door een tikkeltje zelfoverschatting: ze heeft rugdekking voor dat veilige gevoel dat haar per ongeluk wel eens wat overmoedig maakt.

Krachttassenmaker (m/v)

Handig als je dit soort karakterschetsen kent als tassenmaker. Je kunt je klanten nog beter van dienst zijn met de tas die echt bij ze past. Daarom start ik in maart de opleiding ‘Krachttassenmaker’. In vier intensieve lesavonden met praktijkoefeningen als huiswerk leer je de fijne kneepjes van klantondersteunend krachttassenmaken. De opleiding wordt afgesloten met een meesterstuk. Na beoordeling mag de cursist het certificaat ‘Krachttassenmaker’ gebruiken voor zijn of haar eigen label.

Krachttassenmaker worden

De opleiding Krachttassenmaker bestaat uit vier avonden in het midden van het land. Er wordt zowel aandacht besteed aan Damestasjeslezen als aan het Creatiepentagram.
Speciaal voor tassenmakers die goed naar hun klant willen luisteren.
Kosten: 450,- incl. btw en het boek ‘Damestasjeslezen’.
Inschrijven

Meer informatie over de opleiding Krachttassenmaker

Humor in je tekst

lachenLezers willen gegrepen worden door een tekst. Gruwelijke angst willen ze voelen. Sappige lust. Een stille traan. Een groeiende grijns. Emoties houden je lezer bij je les. Weet je die op te wekken dan heb je je lezer bij de kladden.

Blote billen

Terecht willen sommige schrijfcursisten dan ook graag humor in hun tekst gebruiken.
Ik raad dat af.
Niets is zulk glibberig en onvoorspelbaar spul als humor. Pakt het je toevallig, dan heb je plezier natuurlijk. Maar vaker glijdt humor van je lezer af als natte sneeuw van een vroege lentedag. Goed, een aantal mensen kan giechelen om een blote bil. Maar bij nog meer mensen roept zoiets alleen maar irritatie op. Zij leggen je tekst terzijde. Bovendien tekent een mislukt grapje je als Schrijver Met Slechte Smaak.

3 wegen naar een glimlach

Toch zijn er drie technieken die niet zelden tot een glimlach leiden. Mits met mate toegepast en goed geplaatst in de context van een tekst. Dat zijn helaas maar vage aanwijzingen, maar we moeten het er maar mee doen.
1- OVERDRIJF
‘Het miezerde niet meer, het goot. Het stortregende met zulke bakken tegelijk dat hij verwachtte dat er karpers mee naar beneden zouden vallen.’
2- RELATIVEER
‘Het regende pijpenstelen, vond zij. Ja, de mouwen van haar elegante winterjas leken al wat vochtiger te worden.’
3- ONTKEN
‘Zelfs de voering van haar winterjas was nu doorweekt en vanaf haar platgeregende haren liep een kil beekje stortregen langs haar rug haar bilnaad in. Ze glimlachte en kuste hem opnieuw. ‘Heerlijk hier, hè?’ zuchtte ze.’

Geen garantie

Is dat nou leuk? Aan je eigen reactie merk je of dit voor jou werkt. Pas je het slim toe dan kan het best tamelijk geestige effecten opleveren. Garanties zijn er niet. Wil je echt op safe spelen, roep dan liever andere emoties op. Verontwaardiging. Genot. Ontroering. Angst. Opluchting. Maar humor in je tekst? Nee. Liever niet.

Schrijfworkshop

Meer over het schrijven van blogs, webteksten of je boek?
Kom naar het schrijftweeluik in Arnhem.
vrijdag 6 maart: Lekker Bloggen (hoe bouw je je tekst op, spanningsboog, creatiepentagram)
vrijdag 13 maart: Magisch Schrijven (waar vind je inspiratie, hoe varieer je naar hartelust met schrijfstijlen)
Kosten 75,- per avond of 120,- voor beide avonden samen.
Incl. boek: 6 maart ‘Creatiepentagram’, 13 maart ’99 witte kopjes op een tafel’.

Meer informatie

Inschrijven

Eens in de maand een film

Cursisten wachten op de aanvang van de workshop Schrijven met Yoeke

Ja, de workshop start op vrijdagmiddag.


“En eens in de maand werden de houten banken achter elkaar gezet, in het zaaltje achter de kerk, en dan kwam er een Film. Dat kostte wel een kwartje, maar daar spaarde je voor!”
Als cursusaanbieder kan ik krijsend jaloers worden op dit soort verhalen uit onze culturele oudheid. Je zult maar filmaanbieder zijn in een tijd waarin er verder geen ruk te doen is in het leven. Nou ja, niks anders dan om zes uur opstaan, het land op, om je in de vrieskou het schompes te werken tussen het opgroeiende gewas, dagelijks twaalf kinderen te baren en droog brood met spinnenkoppen te eten. Ik wil die tijd niet idealiseren, bedoel ik maar, maar een groot voordeel had het wel: als je dan een keer iets organiseerde had je ook meteen lekker aanloop.

Kiezen uit overvloed

Kijk ik even op Facebook. Vandaag kan ik kiezen uit 27 evenementen bij mij in de stad, waarvan 9 me eigenlijk onmisbaar lijken omdat ik er nieuwe mensen leer kennen, iets leer wat ik altijd al had willen kunnen, mezelf ermee tot bloei kan laten komen als een olieraffinaderij in het tropische regenwoud en ongekende kwaliteiten zal ontwikkelen. (maar kost geld, geen tijd, niet urgent genoeg, prio’s, prio’s). En verdomme, morgen is er weer zo’n dag.

Wat een eer!

Aan die gedachte klamp ik mij stevig vast als ik me voorbereid op het geven van een cursus voor vier enthousiaste deelnemers terwijl ik plek heb voor acht. Wij hebben de luxe van overvloed van kennisdeling, overvloed van ontwikkelingsmogelijkheden. En die vier kozen – uit dat enorme overdadige aanbod spannende en interessante activiteiten – die workshop van mij. Wow. Wat een eer. Ik ga er vol voor.

Certificaat Schrijven Om Gezien Te Worden

schrijfcursuscursusschrijfwerkZZPHet was een beetje feest vanavond. Drie zzp’ers haalden de eindstreep van de cursus ‘Schrijven om gezien te worden’. In zes avonden stelden ze hun eigen creatiepentagram vast om daar vervolgens hun fonkelnieuwe zakelijke teksten op te baseren.
certificaatdatdoorniemandwordterkendAls je je dus afvraagt waar al die aantrekkelijke nieuwe websites opeens vandaan komen: hier.
Op de foto’s zie je het gebeuren: de ceremonie van het ondertekenen en uitreiken van het Certificaat Dat Door Niemand Wordt erkend.
uitreikingschrijfcertificaatMet als extraatje een WoordWaardeBon voor een nieuwe schrijvenomgezientewordenschrijfactiviteit.
Tot een maand vanaf nu kunnen mijn cursisten nog een beroep doen op me: hun teksten laten lezen of hun menu laten uitproberen.
En ik verheug me nu al op de cursisten van de nieuwe cursus die in januari van start gaat.
Speciaal voor ZZP-ers en enthousiastelingen die hun eigen bedrijf of organisatie zichtbaar willen maken op internet.

Je kunt je alvast inschrijven.
Zes dinsdagavonden in Arnhem voor 450 euro (ex. btw), inclusief het boek ‘Schrijven met het creatiepentagram’, reader en gastdocent Jan Runhardt voor de module SEO. Tijdens de cursus schrijf je je eigen webteksten, dus je site kan klaar zijn aan het einde van die zes avonden.
Neem voor vragen even contact op per mail.

Karma strikes back

karmastrikesback

Soms verlies ik mijn geduld even enorm.
Bij bezopen regelgeving en stugge ambtenaren, bij instanties die opgetrokken zijn uit onzinnige protocollen, bij mensen die liever een idee van een ander jatten dan er zelf eentje te bedenken, bij haastige spoed waarmee sowieso altijd alles tegen zit.
Dan troost ik me met deze kalmerende gedachte.
Adem in. Adem uit. Herhaal.
Uitbarsten is niet nodig. Karma strikes back, so that we don’t have to.
Karma slaat terug, zo dat wij dat niet hoeven te doen.
Adem in. Adem uit. Herhaal.

Meer energie

webtekst“Wat duurt dat toch verschrikkelijk lang voordat mijn telefoon weer opgeladen is!” klaagde ik tegen mijn dochter. “Het lijkt alsof er nooit meer energie bij komt.”
Ze deed de dwarswiebel met haar hoofd, wierp een enkele blik op m’n telefoon en zei ‘Mahaaaamm…’ wat klonk als ‘duhhh’. “Kijk dan!”
Ik zag niks bijzonders op het schermpje dat ze voor m’n gezicht hield.
“Jij laat wel zeven appjes draaien! Ja, nee, dan duurt het lang voordat je weer opgeladen bent.”
Een nieuw inzicht daalde langzaam en statig mijn bewustzijn binnen.
Een telefoon laadt sneller op als alle appjes tot stilstand zijn gekomen.
En dat heb ik zelf ook.

Meer energie – appjes stoppen

Als ik echt te druk ben en honderd dingen tegelijk doe en geen tijd heb en dan nog wat meer haast maak om het toch nog af te krijgen moet ik mezelf af en toe opnieuw opladen. Dat gaat het snelste als ik dan ook werkelijk alle activiteit stop.
Stoppen met plannen maken. Stoppen met bedenken hoe ik het beter had kunnen doen. Stoppen met nagiechelen over wat er fout ging. Stoppen.
Opladen. Meer energie krijgen.
Dit is vermoedelijk de essentie van meditatie.
Zitten in stilte.
Al je actieve appjes stoppen.
Opladen.
Klaar.