Schrijf een beetje, zaai een idee

Zaai een idee, oogst een plan

Zaai een idee, oogst een plan


“Het past er nooit allemaal op!” verzuchten heel wat ondernemers die worstelen met de teksten voor hun website. Klopt. En daar is zo’n ding ook helemaal niet voor.
Lezers, sitebezoekers inclusief, zijn namelijk slim. Zo slim dat ze het liefste zelf op een nieuw idee komen. Als jij alle details over je product of dienst vertelt en uitlegt op je site (inclusief de cursussen die je deed, de huisdieren die je verzorgt, de inrichting van je praktijkruimte en je lievelingskleur), raken je lezers verveeld en, nog veel erger, denken ze dat je ze niet voor vol aanziet.

Zaai een idee

Een tekst is zaaigoed. Met goedgekozen woorden verleid je je lezer, sitebezoekers incluis, om hun eigen gedachten eens te laten gaan over jouw favoriete onderwerp. Dat kan even duren. Niet elke gedachte laat zich meteen ontwikkelen of waarnemen. Geeft niks. Zo is het hele leven. Om maar wat te noemen: graan, in deze tijd van het jaar al bijna klaar voor de oogst, zie je ook voor een groot deel van de tijd niet groeien omdat het onder de grond zit of er heel anders uit ziet dan je zou mogen verwachten van rijp graan.

Oogst een plan

Voor je webteksten, een blog, kort verhaal of zelfs een boek geldt hetzelfde. Met je woorden zaai je gedachten. En als je geduld hebt kan zo’n tekst zich ontwikkelen tot een idee in het hoofd van je lezer of sitebezoeker. Als dat idee rijp is wordt het een plan van je lezer: het plan om zich verder te ontwikkelen met jouw product of dienst. En dat plan kun je oogsten. In termen van tekst betekent dat dat je lezer gebruik maakt van die knop: ‘klik hier voor meer informatie’ of ‘schrijf je in’ of ‘word nu lid’ of ‘stort je geld’ of ‘koop dat boek’.
Geduld dus.
Geduld.
Zaai met zorg je woorden.
Wacht.
En geniet dan van je oogst.

Klik hier als je zo ver bent

 

Geplaatst in Auteurscoaching, Blog, Schrijven, Teksten.