Spreekwoorden

Zoutvaatje“Wij leven met een dode koekoek,” was zo’n prachtige spreekwoordvondst die een van mijn kinderen deed tijdens een potje ‘Verzin een spreekwoord of gezegde en laat de anderen raden wat het zou kunnen betekenen.’

Zelfbedachte spreekwoorden

Een goed zelfbedacht spreekwoord is direct helder. Deze raadden we dan ook meteen: we laten ons leven niet leiden door een klok of een agenda, we genieten van het moment. Of woorden van die strekking.
Het spel is volgens mij hard nodig in deze fase van de ontwikkeling van de mensheid. De spreekwoorden en gezegden die we hebben zijn bijna allemaal enorm gedateerd. Ze verwijzen naar een tijd waarin beroepsmatige handelingen in scheepvaart, leger en landbouw kennelijk de gesprekken bepaalden.
Iedereen hield destijds misschien wel eens een oogje in het zeil, had vorige week nog moeten maaien wat er gezaaid was of ging deze zondag weer eens een kogel door een kerk heen jagen, een knuppel in een hoenderhok gooien of een paar keer tegen een lamp lopen, gewoon, omdat het kon.

De zin van spreekwoorden

Spreekwoorden zijn hartstikke handig. Je kunt er onverwacht wijs mee uit de hoek komen (’t Kan vriezen, ’t kan dooien) zonder dat je nou per se de diepste diepte van wat je zegt hoeft te doorgronden. Je kunt ook straffeloos een oordeel uitspreken (‘Boontje komt om z’n loontje’) zonder dat je letterlijk je eigen, kwetsbare, mening geeft. Het geeft bovendien een lekkere culturele band als je samen snapt wat deze miniatuur-geheimtaaltjes betekenen. Geen wonder trouwens, want de blijvertjes onder de spreekwoorden komen ook voort uit een breed gevoelde Ervaring of Wetmatigheid binnen een bepaalde cultuur of tijd.

Moderne gezegden

Vraag is: waar blijven de nieuwe spreekwoorden en gezegden? Ze hoeven echt niet alleen maar te gaan over nieuwe technieken (‘Hij keek alsof z’n whatsapp account plotseling was opgeheven’) of ontwikkelingen (‘Hun relatie zit al 3 jaar in een IT-beursbubbel’).
Een tijd geleden informeerde ik of er dan niemand uitdrukkingen kende uit de Huisvrouwenwereld. Daar kwamen een paar schitterende reacties op. ‘Dweilen voor het feest,‘ of ‘Kruissteekjes borduren met staalkabel‘ noem ik. Daar moet meer te halen zijn. Waar blijven de gezegdes als ‘Hij zet er vuile borden bij als de afwasmachine al gedraaid heeft‘ (een onaangename en tijdrovende vergadertechniek, trouwens) of ‘Die opmerking was als aluminiumfolie in de magnetron‘.

Avocado of naaktslak

Onze totaal veranderde houding ten opzichte van de natuur zou evengoed kunnen leiden tot nieuwe spreekwoorden en gezegden. Niet meer het berustende en natuurbewuste ‘Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is’, maar meer het eigentijdse, natuurvervreemde: ‘Met je blote voet op een stuk avocado trappen is net zo shit als op een naaktslak staan, maar het is wel eerder weer schoon.’
Mag ik je eigen suggesties eens horen?
 

100 x feest! – en 10x persoonlijke schrijftips

(en 10x gratis persoonlijke schrijftips)

pakjes
…98… 99… Nou jaaa! 99 namen zitten er in mijn bestand van schrijfcoachingsklanten. Dat betekent dat er al bijna 100 mensen aan me hebben gevraagd om met ze mee te denken bij het schrijven van hun boek of blogs. 100 x feest voor mij, want ik ga alleen in zee met schrijvers die leuk zijn om mee te werken.

Persoonlijke schrijftips voor jou

Dat is wel iets om breeduit lachend bij stil te staan.
Daarom wil ik wat moois weggeven, om te trakteren.

10 (tien) keer een professionele tekstbeoordeling
(max. 2500 woorden)
met puur persoonlijke schrijftips voor jou

Gratis en voor niks? Nee, niet helemaal. Je moet er wel wat voor doen. Iets kleins, trouwens. Ik verloot de 10 tekstbeoordelingen (t.w.v. 78,- euro) onder iedereen die me
per mail of op facebook vertelt:

Als je nou opeens echt extreem goed kon schrijven, hoe ga je die nieuwe superpower dan gebruiken?

Tips en toejuichingen

Dat is alleen maar om mee te doen in de loterij hoor, daarna stuur je me natuurlijk een tekst van jezelf waar je eens wat professionele tips, vragen, opmerkingen en toejuichingen op wilt horen.

Deze 100x feest-actie loopt van 1 september tot 5 oktober 2016.
Als je gewonnen hebt hoor je dat via mail of facebook, met alle pikante details die je nog nodig hebt.

Clichees zijn een heidelandschapje

20160823_121539_resized
Dinsdag was ik op de Posbank. Daar ziet het er zo uit. Echt, niks aan gefotoshopt.
Ik had er afgesproken met een vriendin voor een wandeling want dat is goed voor ons. Om te voorkomen dat we ons gesprek de hele tijd zouden moeten onderbreken met uitroepen dat het hier zo mooi is, maakte ik direct bij aankomst deze foto en stuurde die naar haar door (zij was natuurlijk wat later). ‘Mooi he? Dan hebben we dat maar vast gehad,’ appte ik er bij.
Het hielp natuurlijk geen klap: elke bocht die we namen bood een fris adembenemend uitzicht op bloeiende heide, heuveltjes, vlindertjes, knoestige dennen en struikjes vol bessen. Het is een natuurwet dat de mens op zo’n moment verzucht dat het allemaal prachtig is, hier. Je houdt het niet tegen. En het helpt ook zo goed, zo’n wandeling! Zon op de huid, frisse lucht, beweging, overweldigende natuur die alles relativeert en dan ook nog een goed gesprek over partners waarbij je elkaar om de beurt verzekert dat je een man nu eenmaal niet kunt veranderen. Heerlijk.

Heidelandschapje

Toen ik vanochtend de foto opende op mijn computer zag ik een heidelandschap. Zo eentje waar je er, zeker in de tijd van de bloeiende heide, nu zo’n beetje, honderden per dag ziet voorbij komen. Clicheeee… Maar waar. Mooi. Echt. We kunnen wel cool uit de hoek willen komen met een design van plaatstaal en dubbel glas, maar mooi is mooi, ook als duizenden mensen voor ons dat ook al hebben geconstateerd.

Nee, de liefde dan, dat is een clichee

Dat geldt net zo goed voor teksten. De liefde beschrijven zonder clichees, ik geef het je te doen. Uiteindelijk is een diepgevoelde als een heidelandschap: bekend terrein, een prachtig landschap voor heel veel mensen die het zelf hebben ervaren. Zeg het dus maar gewoon zoals het is, in je tekst. Ook als het klinkt als een clichee.

8 tips om je boek te schrijven in je vakantie

meerminGebruik je vakantiehouding

Ik kijk anders, als ik op vakantie ben. Als een kind dat een zeemeermin ziet in het aquarium. Ik ben bereid verrast te worden, iets nieuws te zien, ontdekkingen te doen. Ik weet dat allerlei zekerheden niet zo vanzelfsprekend zijn op vakantie. Dat maakt dat ik beter oplet.
Ik verbaas me, neem kleuren beter waar, hoor de melodie van een vreemde taal, laat me meedobberen op hoe de gebeurtenissen zich aandienen, ruik bloemen die ik niet ken en voel een andere temperatuur op mijn huid.
En dat is de perfecte basishouding voor een schrijver.
De bereidheid om je te laten ontvoeren door je verhaal is het halve werk. De juiste woorden vinden om je verhaal in te vertellen is de rest.
Mocht je dus nog twijfelen: begin aan je boek. Begin eraan in je vakantie. Omdat je dan toch al anders kijkt. Precies wat je nodig hebt.

8 tips om aan je boek te beginnen

  1. pianoNeem een notitieboekje mee in je tas, om af en toe even iets in te krabbelen.
  2. Maak een opzet voor je hoofdstukken.
  3. Speel met mooie zinnen.
  4. Fantaseer over de tegenslagen die je je hoofdpersoon voor de voeten zult werpen.
  5. Verzamel gebaren, geuren, dialogen, gezichtsuitdrukkingen en emoties die je later misschien wel kunt gebruiken in je boek.
  6. Noteer af en toe alvast een alinea, een korte scene, een vraag, een gebeurtenis die je zeker wilt laten plaatsvinden in je boek.

Vouw ze allemaal in je notitieboekje, zoals je een koffer inpakt voor een verre, verre reis. Geeft niks als er iets in terecht komt dat je later helemaal niet nodig blijkt te hebben.

Begin met schrijven

steen7. Of begin met een uurtje per dag wild tikken.
Voel hoe de schrijfsappen gaan stromen door je vingers over dat toetsenbord te laten dansen. Schrijf niet omdat het prachtig moet worden, maar schrijf om het genot ervan. Schrijf omdat het lekker is. Dit is de eerste ronde nog maar. Later komen die puntjes wel op je i.
En trouwens: je hebt vakantie. Je hoeft geen meesterwerk te schrijven. Dit is maar een spelletje. Om er in te komen. Vingeroefeningen. Etudes. En wie weet zit er wel iets bruikbaars bij. Het hoeft niet af.
Gebruik je vakantiehouding voor ontspannen schrijfwerk.
8. En gun jezelf een schrijfconsult voordat je vertrekt.
Om even je plan door te praten met een professional. Dat geeft je de beste kans op schrijfgenot. Fijne vakantie.

Boektitels en mode

Wat is een goede titel voor je boek?

leerzaam en mooiSimpele vraag, zonder antwoord, als je niet weet in welke tijd je boek verschijnt.
Boektitels zijn namelijk enorm aan mode onderhevig.
“Wie is van hout” en “En dan is er koffie” valt in de ‘Korte Zinnetjes Titel Mode’ van de jaren ’70.
Lidwoord en zelfstandig naamwoord volstond in  de jaren ’90: “Het Kantoor” en “De Papalagi” bijvoorbeeld. “De aanslag” is van 1982, maar sommige schrijvers zijn vermoedelijk hun tijd wel eens vooruit.
De nieuwe roman heeft het liefst een cryptische naam die alledaags klinkt, maar waar we nauwelijks iets aan kunnen afleiden: “Kom hier dat ik u kus” of “Zolang er leven is”, of “Jij zegt het,” om maar wat te noemen.
voor vrije uren

Vintage titels

Het staat allemaal in geen verhouding tot boeken in de jaren ’20. Toen was de titel, helemaal volgens de modernste marketingprincipes, gericht op het gebruik ervan. “Voor vrije uren.” En, een wat bredere omschrijving maar toch nog behoorlijk veelomvattend: “Leerzaam en mooi.” Dan heb je wat. Zo had je ook “Het boek voor de jeugd.” Geen twijfel over doelgroep of intentie.
In het kader van onze huidige hang naar ‘vintage’ voorspel ik de terugkomst van dit soort titels. Neem er een voorsprong op. Noem je boek “Voor supermarktbezoekers” of “Mooi boek om te lezen.”
 

Feodaaltaal

Fout

feodaaltaal
Echter, nochthans, evenwel, niettegenstaande – Woorden met klassieke elegantie. Je ziet de hoepelrok er nog omheen zwieren. Taal uit een lang vervlogen tijd: feodaaltaal. We gebruiken deze statige termen niet meer in het dagelijks leven. Terecht. Ze zijn gedateerd en hebben eigenlijk geen vanzelfsprekende betekenis meer.
Toch duiken ze regelmatig op in geschreven taal.
Ik geef niet graag een waardeoordeel over taal, maar dit is fout.

Gebruik echte woorden

Schrijftaal kan gerust anders zijn dan spreektaal. Maar gebruik dan wel woorden die we echt gebruiken in het dagelijks leven. Je raakt je lezer er eerder mee dan met woorden die (in tijd, in gebruiksgemak, in begrip) verder van ‘m af staan.
Op het moment dat er feodaaltaal in een tekst sluipt betekent dat meestal dat de schrijver probeert om indruk te maken op je. Moeilijk doen. Feodaaltaal is het modderspoor dat achtergelaten wordt door Vampierwoorden: bloedeloze woorden die geen beeld oproepen. Vervang ze.

Feodaaltaal

Vervang door

Alreeds Al
Desalniettemin Toch
Echter Maar
Evenmin Ook niet
Inzake Over
Met name Vooral
Niettemin Toch
Nochtans Toch
Pogen Proberen
Reeds Al
Slechts Maar
Tevens Ook
Thans Nu
Wellicht Misschien

Boeken

20160608_114915_resizedMijn ouders verhuizen. 20160608_114935_resized
Omdat het goede mensen zijn
houden ze van boeken.
Van heel veel boeken.
Overal staan ze. Overal.
Ze mogen niet zomaar weg.
20160608_115123_resized20160608_115034_resizedZe moeten terecht komen bij mensen
die ook heel veel van ze zullen houden.
Of tenminste blij zijn dat ze komen.
Het zijn boeken over
-de oorlog20160608_115207_resized
-steden
-natuur
-psychologie
-seksueel misbruik
-euthanasie
-gedragstherapie
20160608_120057_resized-alchemie20160608_115251_resized
-caligrafie
-opstellingen
-psychotherapie
-man/vrouw dingen
en ook
20160608_115320_resized-de Verkadeboeken20160608_115543_resized
-Bruintje Beer
-de Winkler Prins
-oude kinderboeken
-Engelse boeken
-romans
-woordenboeken
-naslagwerken
-en de volledige Groninger Encyclopedie

Wil je weten of er boeken bij zitten over jouw favoriete onderwerp? Ik denk het wel. Mail me maar. Dan vul ik een doos voor je en laat je weten wanneer je die krijgt. Op voorwaarde dat je van de boeken gaat houden. KLIK HIER

 
 
 
 
 

Het woord is een poort

waar je klanten mee scoort

poorten
Natuurlijk, je wilt alles wel vertellen als je een website maakt.
Wie je bent, waar je je opleiding deed, met welke apparatuur je werkt, welke technieken je beheerst, hoe je bedrijfsruimte er uit ziet en door welke samenloop van omstandigheden je in het vak terecht kwam.
Niet doen.
Je aanstaande klant wil namelijk alleen maar weten of ze iets aan je product of dienst heeft.
Geef daarom liever een hint, niet meer dan dat. Zet de poort open voor je klant en laat ‘m er zelf doorheen lopen. Omdat het er goed uitziet voor ‘m.
Drie tips om die poort open te zetten.

Wat schrijf je op je site?

20160501_135330_resized1  Ga uit van je klant, niet van jezelf

Je lezer, die je klant kan worden, wil in eerste instantie over zichzelf lezen, wil gezien worden, herkend.
Schrijf dus: ‘Als je twijfelt over je teksten, dan lees ik graag even met je mee.’
Schrijf niet: ‘Ik volgde een opleiding tot schrijfcoach in 2010 en heb me gespecialiseerd in redigeerwerk.’
Je klant mag er vanuit gaan dat je weet wat je doet.

2  Los z’n probleem op

Je lezer, die je klant kan worden, wil weten dat z’n probleem straks is opgelost.
Schrijf dus: ‘Ben je dyslectisch? Dan haal ik even de taalfouten uit je tekst voor je.’
Schrijf niet: ‘Uit onderzoek is gebleken dat teksten met taalfouten minder serieus genomen worden.’
Dat weet ie al, dat is juist z’n probleem.

3  Overleg

Je lezer, die je klant kan worden, is net zo eigenwijs als jij.
Schrijf dus: ‘Hoe wil jij het graag? Ik pas me graag aan bij jouw stijl.’
Schrijf niet: ‘Ik zet mijn professionaliteit in om je teksten een zakelijke uitstraling te geven.’
Dat wil ie misschien helemaal niet.
 

Hello world!

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!

Wat staat er nou? Vampierwoorden!

vampierwoorden5Er blijkt veelvuldig een discrepantie op te treden tussen intentie en generale implementatie van cognitief acceptabele linguïstische uitwisseling. Hoewel de breed gedragen richtlijn ten aanzien van voornoemd gegeven is te streven naar significante en duurzame modificatie van de status quo op het terrein van effectieve communicatie, is inmiddels steekproefsgewijs en empirisch vastgesteld dat van enige relevante verschuiving in participatie organisatiebreed geen sprake is, terwijl op het vlak van semantiek zelfs nog nauwelijks vooruitgang is geboekt.
Derhalve zal zo spoedig mogelijk een onderzoek worden ingesteld naar de economische consequenties van genoemd gegeven op middellange termijn, wat moet uitmonden in aanbevelingen die de effectiviteit hiervan zullen vergroten.

IETS GEMAKKELIJKER GEZEGD:
Het is niet waar, hoewel iedereen het zegt, dat er, nadat we het er een keertje over hebben gehad, verandering is geweest in het taalgebruik hier. Dat merken we allemaal dagelijks. Daar moeten we iets tegen doen, anders levert het verlies op.
OFTEWEL:
We snappen nog steeds niet waar het over gaat. Dat kost vast geld!

Vampierwoorden. Brrrrrr….

vampierwoorden3Nee. Het is echt niet nodig om alles in kindertaal op te schrijven. Maar in beleidsstukken, white papers, zakelijke memo’s en verslagen zitten vaak zulke draken van zinnen dat echt niemand meer snapt wat er staat. Dat is de bedoeling ook, mag je vrezen. Het zijn vampierwoorden. Ik schreef er al eerder over.

Waar komen vampierwoorden vandaan?

vampierwoorden4Vampierwoorden zijn woorden die geen beeld oproepen, vaag blijven en vooral verdoezelen wat er (misschien wel) bedoeld wordt. Of misschien ook wel niet…
Vampierwoorden worden ingezet als het moeilijk wordt. De boodschap is pijnlijk, de schrijver weet nog niet precies waar het over moet gaan, niemand durft de verantwoordelijkheid te nemen, er is nog niks besloten – dat zijn de situaties waarin vampierwoorden worden ingezet om de lezer te verwarren, te vermoeien en uiteindelijk moedeloos te laten hopen op betere tijden.
Tijden waarin gewoon gezegd of geschreven wordt waar het over gaat.
Okee. Nog een voorbeeldje dan. Maar eerst even dit:


Win een WoordWaardeBon

Welke vampierconstructies ben jij zelf zoal tegen gekomen in het wild? Op je werk? Bij de wijkvereniging? In de gemeenteraad?
Laat het me weten en maak kans op een
WoordWaardeBon van 25 euro!


Vampiertekst uit onverwachte hoek

vampierwoorden2Hoewel relevante cijfermatige onderzoeksgegevens omtrent generale implementatiemogelijkheden voor duurzame toepassingen in gangbare praktijksituaties tot dusver helaas ontbreken, wordt empirisch herhaaldelijk vastgesteld dat imponderabele en niet zelden cryptische technieken als het door toedoen van onder andere wilskracht en semi-klassieke sententies beïnvloeden van synchroniciteit alsmede modificaties van enige status quo, primordiaal significante effecten blijken teweeg te brengen.
IETS MAKKELIJKER GEZEGD:
Hoewel er nooit onderzoek naar gedaan is of je het ook algemeen toepasbaar kunt maken in het dagelijks leven, blijkt uit de ervaring dat niet-meetbare en vaak vreemde technieken, zoals het toeval beïnvloeden en veranderingen teweegbrengen met wilskracht en spreuken, duidelijk effect hebben.
OFTEWEL:
Magie werkt kennelijk.

Neem contact op voor meer waardevolle schrijftips